نکاتی برای نظافت فیلتر جاروبرقی

فیلتر از با اهمیت ترین قسمت های درونی یک جاروبرقی صنعتی یا خانگی می باشد که نقش مهمی در عملکرد دستگاه و قدرت مکش آن دارد. فیلتر ها با برخورداری از ساختار فشرده ، قادرند ذرات کوچک جمع آوری شده از محیط را گیر بیندازند. قدرت به دام انداختن ذرات در فیلتر های مختلف متفاوت میباشد. اغلب فیلتر نخست که از نوع کیسه ای، ستاره ای یا کارتریجی می باشد ، در کنار یک فیلتر ثانویه یا ایمنی بهترین عملکرد را فراهم می آورد. محیط هایی با لوازم ایمنی بالا که دارای ذرات ریز و گرد و غبار هستند ، به جاروبرقی صنعتی مجهز به فیلتر های با کیفیت از نوع هپا نیازمندند. فیلتر هپا بسته به مدل ذراتی به کوچکی یک دهم میکرون را هم جذب میکنند. 

زمان تمیز کردن فیلتر

فیلتر مکنده به جهت مواردی که ذکر شد، باید بطور منظم تمیز و نظافت شود. بهتر است این کار بعد از هر ۳ یا ۴ بار استفاده از دستگاه انجام بگیرد ، البته کاهش قدرت مکش هم میتواند نشان دهنده پر شدن منافذ فیلتر باشد.

دلیل اهمیت نظافت فیلتر مکنده

توانایی مکش جاروبرقی صنعتییکی از بخش های مهم نگهداری از جارو برقی صنعتی یا تجاری ، نظافت دقیق و منظم فیلتر آن می باشد. در صورتی که فیلتر در زمان خود تمیز نگردد، جاروبرقی در مکش آلودگی ها از سطح محیط با مشکل روبرو می شود. نظافت نادرست فیلتر نیز در دراز مدت قدرت مکش را کاهش می دهد. همچنین آلودگی ها به دلیل گرفتگی فیلتر ، به بخش های داخلی جاروبرقی رفته و شاید سبب سوختن موتور هم بشوند.
 

مراحل و راهکار های نظافت فیلتر مکنده

اولین اقدام جهت نظافت فیلتر ، خواندن دفترچه راهنمای دستگاه می باشد. در دفترچه دستگاه، امکان شستن یا نشستن فیلتر ذکر شده است. همچنین جاروبرقی ها دارای فیلتر های متنوعی هستند که راهکار جداسازی از دستگاه و نظافت آن ها با هم تفاوت دارد. در ادامه راه کار های نظافت فیلتر جارو برقی مورد بررسی قرار می گیرد.


نظافت دستی

جاروبرقی صنعتی فرنام صنعتجاروبرقی های خانگی و تجاری دارای فیلتر کیسه ای قابل جدا شدن هستند. کاربر باید فیلتر را جدا نموده و سپس آنرا با دقت درون سطل زباله تخلیه کند. در صورتی که فیلتر قابل شستشو است ، آنرا با آب تمیز بشویید و بعد از خشک شدن ، فیلتر را سر جای خود بگذارید.


نظافت به کمک تکاننده

بعضی از جارو برقی های صنعتی دارای سیستم نظافت فیلتر از نوع تکاننده هستند. در این سیستم اهرمی بر روی بدنه جاروبرقی قرار گرفته است. کاربر با تکان دادن اهرم، فیلتر را حرکت می دهد و در نتیجه ذرات به دام افتاده درون فیلتر جدا شده و به داخل مخزن انتقال می یابند. بنابراین منفذ های فیلتر باز می شوند و قدرت مکش دستگاه به وضعیت عادی خود باز می گردد. در این سیستم برای نظافت فیلتر نیاز است تا دستگاه خاموش شود. بنابراین برای جاروبرقی هایی با استفاده متناوب بکار برده می شوند.

جریان هوایی معکوس و کمپرسور هوا

در مکنده های صنعتی ، از سیستم جریان هوای معکوس بطور گسترده برای نظافت فیلتر استفاده می شود. در این سیستم ، دهانه اصلی دستگاه بسته شده و هوا از جهت مخالف به مخزن وارد می شود. در نتیجه ذرات گیر افتاده درون فیلتر خارج شده و به مخزن می روند. از سیستم های پیشرفته بکار رفته در جاروبرقی ها جهت نظافت فیلتر ، کمپرسور هوا می باشد. کمپرسور های هوا با دمش هوا به داخل جارو برقی ، عملیات نظافت فیلتر را انجام می دهند.

Comments

Popular posts from this blog

درب پشت جاروبرقی

راهکارهای راحت برای رفع خنک نشدن یخچال مای تگ

آشنایی با نمایندگی تعمیرات ارج